soalan lazim  hubungi kami   aduan dan maklum balas   peta laman
W3C

Pilihan W3C

Pilihan Warna: red  merah  kuning
Saiz Tulisan:
A- A A+
Jenis Tulisan:
Laman Utama Awam Penerbitan Malaysian Journal of Co-operative Studies Vol 7 (2011) Cabaran Koperasi Pengguna Dalam Aktiviti Peruncitan di Semenanjung malaysia

Norazlan Hasbullah, Noranita Mohd Nor, Mohd Faisal Shariff, Ju Samsuddin Safian & Arfizawati Abd Hadi
Maktab Koperasi Malaysia (Co-operative College of Malaysia)

This research studies the challenges faced by the Consumer Co-operatives in retail activities in Peninsular Malaysia. Questionnaires were distributed using the simple random sampling to obtain the perception of respondents from co-operatives. 154 respondents were analyzed using descriptive analysis. The result of the study shows that five key challenges faced by Adult Consumers Co-operative in Peninsular Malaysia are (1) Competition from the private sector, (2) Lack the knowledge and skills of the board member in the retail sector (3) The size of co-operative store is small; (4) Most of the credit facilities provided by the supplier is in a short period, and (5) Difficulty in obtaining co-operative store employees, qualified and skilled.

Kajian ini memperlihatkan cabaran yang dihadapi oleh Koperasi Pengguna dalam menjalankan aktiviti peruncitan di Semenanjung Malaysia. Soal selidik telah diedarkan menggunakan kaedah persampelan rawak dan sebanyak 154 responden telah dianalisis menggunakan kaedah analisis diskriptif. Kajian menunjukkan lima cabaran utama yang dihadapi oleh Koperasi Pengguna Dewasa di Semenanjung Malaysia adalah; (1) Persaingan dari sektor swasta yang menjalankan perniagaan peruncitan; (2) Ahli Lembaga Koperasi(ALK) kurang pengetahuan dan kemahiran dalam bidang peruncitan; (3) Saiz kedai koperasi yang kecil; (4) Kebanyakan kemudahan kredit yang diberikan oleh pembekal adalah dalam tempoh yang pendek; dan (5) Kesukaran mendapatkan kakitangan kedai koperasi yang berkelayakan dan berkemahiran.

Undian
Adakah infomasi di dalam Portal IKM memenuhi ekspektasi dan keperluan pelanggan?